Όλα τα χαλιά, χειροποίητα, ημιχειροποίητα [handtufted], μηχανής χαλιά από μοκέτα, έχουν ρέλια είτε & στις τέσσερεις πλευρές, γύρω-γύρω, είτε στις δυο πλαϊνές με τα κρόσσια στην άνω & κάτω πλευρά. Θα πρέπει λοιπόν, να ξεχωρίσουμε τα κρόσσια & τα ρέλια από την βασική δομή του χαλιού. Αποτελούν γενικότερα, μια μορφή τελικής διακοσμητικής επεξεργασίας, & γι’αυτό πρέπει να αντιμετωπίζονται διαφορετικά, σε θέματα αντοχής ή χρηστικής συμπεριφοράς, από το κυρίως χαλί, αφού αποτελούν τα αναλώσιμα μέρη του. Είναι αναλώσιμα όπως είναι στα αυτοκίνητα τα μπουζί η τα λάστιχα, που επίσης αντιμετωπίζονται διαφορετικά.
Σε πολλά χειροποίητα, τα ρέλια είναι "αυτοφερόμενα",  δηλαδή δημιουργούνται κατά την παραγωγή ταυτόχρονα με το κυρίως χαλί. Σε όλες τις περιπτώσεις, τα χαλιά μηχανής ή τα χαλιά από μοκέτα, αλλά & τα ημιχειροποίητα [handtufted], πάντοτε ρελιάζονται μετά την παραγωγή. Αλλά & σε εμπορικά χειροποίητα, όπως η Bokhara Πακιστάν με ευρεία απήχηση στην Ελλάδα, το ρέλι τοποθετείται μετά την ολοκλήρωση του χαλιού. Το ρέλι είναι απαραίτητο για να προστατεύει από ξηλώματα & να "οριοθετήσει" ένα χαλί σαν ξεχωριστό κομμάτι. Όμως, το ρέλι προστατεύοντας το χαλί από ξηλώματα είναι το ίδιο "ευάλωτο" σε ξηλώματα, αφού μαζί με τα κρόσσια αποτελούν το "σύνορο" του χαλιού, και δέχονται τις περισσότερες καταπονήσεις, ως εκ της φύσεως τους και του σημείου που βρίσκονται. Έτσι καθορίζονται ως αναλώσιμα.
 
Αυτά (κρόσσια και ρέλια) δέχονται πιέσεις, γιατί στα σημεία αυτά εμφανίζεται η υψομετρική διαφορά, από το όποιο πάτωμα, πάνω στο όποιο τοποθετούνται. Η καταπόνηση από τα πατήματα στο συγκεκριμένο σημείο είναι περισσότερο βίαιη & κατά συνέπεια η φθορά είναι μεγαλύτερη & συχνότερη. Επιπλέον, τα νήματα με τα οποία γίνεται το ρέλιασμα είναι ''εμφανή'' σε παράλληλη διάταξη μεταξύ τους, χωρίς πλοκή η ύφανση ώστε να ''δέσουν'' & έτσι είναι απόλυτα εκτεθειμένα στην αντιμετώπιση μιας έκτακτης καταπόνησης, με αποτέλεσμα να κόβονται, με τελική συνέπεια το ξήλωμα τους. Η έκτακτη καταπόνηση συνήθως προέρχεται από κάποιο εξέχον μικροαντικείμενο στα παπούτσια, είτε καρφάκι με ελαχιστότατη προεξοχή ή ακόμη & υπολείμματα ξεραμένης λάσπης, που εξελίσσονται σε ''γρέζο'' που μπορεί να κόψει την κλωστή του ρελιάσματος. Μία άλλη συνήθης αιτία που προκαλεί ξήλωμα είναι όταν σύρουμε το χαλί, κρατώντας το από τα ρέλια, ενώ πάνω του υπάρχει κάποιο αντικείμενο έστω και ελάχιστου βάρους. Εκτός από τις παραπάνω ενδεικτικές περιπτώσεις, υπάρχουν πολλές μικροαπροσεξίες που προκαλούν ξήλωμα αν και φαίνονται αμελητέες. Σε καμιά περίπτωση το ξήλωμα δεν ξεκινά από μόνο του, χωρίς κάτι να το έχει προκαλέσει. Οι πιθανότητες κακοτεχνίας κατά την παραγωγή είναι εξαιρετικά απίθανες, ώστε πρέπει λογικά να αποκλείονται.
 
Σημειωτέον ότι , όταν έχουμε τέτοιου είδους ''ατυχήματα'', αυτά μπορούν να συμβούν οποτεδήποτε, ακόμα & λίγες μέρες μετά την αγορά. Βεβαία, η πολύχρονη χρήση αδυνατίζει σταδιακά την κλωστή του ρελιάσματος & έτσι είναι πιθανότερη η απαρχή του ξηλώματος, από ένα ευκολότερο κόψιμο της ήδη αδυνατισμένης κλωστής. Πρακτικά, μόλις αντιληφθούμε ένα τέτοιο ''ατύχημα'' πρέπει να επέμβουμε αμέσως, για να προλάβουμε την επέκταση. Πρέπει με κάποιο τρόπο να ''δέσουμε'' στο σημείο την κλωστή με οποιονδήποτε έστω & απλοϊκό τρόπο. Στη συνέχεια να στείλουμε το χαλί για αποκατάσταση του προβλήματος από επαγγελματία. Μια τέτοια αποκατάσταση είναι πολύ εύκολη, γίνεται σε λίγα λεπτά, & κοστίζει σχεδόν τίποτε. Αν το αφήσουμε, το ξήλωμα θα επεκταθεί, & θα χρειαστεί πολύ περισσότερη εργασία με υψηλό κόστος.
 
Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος να παρουσιάσουν διχρωμίες, γιατί το αρχικό νήμα ρελιάσματος έχει με τον καιρό αλλοιωθεί χρωματικά & δεν ταιριάζει με το καινούργιο νήμα. Κάτι τέτοιο θα μας υποχρέωνε να αντικαταστήσουμε όλο το ρέλι με το αντίστοιχο κόστος. Βεβαία, αν το χαλί είναι μηχανής ή χαλί από μοκέτα, το ρέλι γίνεται με μηχανή & το κόστος είναι ελάχιστο. Σε περιπτώσεις εμπορικών χειροποίητων, που είναι γενικώς καταπονημένα, με μηδαμινή πλέον αξία, πολλές φορές η λύση του ρελιάσματος με μηχανή & ελάχιστο κόστος, είναι η πλέον ενδεδειγμένη. Αντίθετα, αν έχουμε ένα αυθεντικό χειροποίητο χαλί, που συνήθως έχουν προοπτική μελλοντικής αξίας, τότε αποκλείεται μια μηχανική λύση, γιατί θα το καταστρέψει & τελικά θα το απαξιώσει τελείως.
 
Τα κρόσσια όταν είναι ''αυτοφερόμενα'', δηλαδή δημιουργούνται από τα στημόνια, λόγω του σημείου & του ''ακάλυπτου'' των νημάτων είναι & πάλι εκτεθειμένα & κατ’ επέκταση εξαιρετικά ευαίσθητα. Το συνηθέστερο είναι να χαλαρώνουν στο σημείο που κρέμονται οι ομάδες [τούφες] νημάτων που συγκροτούν τα κρόσσια. Μόλις διαπιστωθεί μια τέτοια χαλάρωση, πρέπει αμέσως, χωρίς αναβολή, να το αναλάβει ένας ειδικός τεχνίτης, που σε ένα σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, μπορεί να το αποκαταστήσει, ''δένοντας'' τις κλωστές. Επιπλέον, λόγω του συνήθως λευκού ή εκρού χρώματος τους, έχουν μεγάλη συχνότητα σε λερώματα. Για τα χαλιά μηχανής τα χαλιά από μοκέτα, όπου το 90% είναι από συνθετικά νήματα, το καθάρισμα είναι πολύ εύκολο & δεν αποτελεί πρόβλημα.
 
Για τα χειροποίητα χαλιά, ενώ πρέπει να καθαρίζονται επαγγελματικά σε ειδικευμένα ταπητοκαθαριστήρια όχι συχνότερα από μια φορά κάθε τρία έως πέντε χρόνια, τουναντίον τα κρόσσια πρέπει να καθαρίζονται τοπικά, πολύ συχνά, ώστε να μην παραμένουν λερωμένα για πολύ διάστημα, γιατί τότε ''γαριάζουν'',  οπότε ο καθαρισμός γίνεται πολύ δύσκολος. Τα ταπητοκαθαριστήρια προκειμένου να τα καθαρίσουν τελείως & να μείνει ο πελάτης ευχαριστημένος, αναγκάζονται να καταφύγουν στη χημεία & μάλιστα στη σκληρότερη μορφή της δηλαδή στη χλωρίνη. Όμως, η χλωρίνη τα λευκαίνει, αλλά ταυτόχρονα τα ''καίει'', όποτε μετά από ένα τέτοιο χημικό καθάρισμα τα κρόσσια είναι ταλαιπωρημένα, ουσιαστικά τελείως ''ευάλωτα'', σε κάθε καταπόνηση που θα ακολουθήσει, με αποτέλεσμα να κόβονται & να διαλύονται εξαιρετικά εύκολα & συχνά. Άρα, όταν παραδίδουμε χειροποίητα χαλιά, σε ειδικευμένο ταπητοκαθαριστήριο, πρέπει τα κρόσσια να μην είναι πολύ λερωμένα, ώστε να μην αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν σκληρά χημικά όπως η χλωρίνη. Πρέπει μόλις αρχίσουν να λερώνονται, με απλές συνήθεις μεθόδους για βαμβακερά η μάλλινα, να τα πλένουμε τοπικά μόνο τα κρόσσια, ώστε να μην επιτραπεί να εμποτιστούν με τα δύσκολα και μόνιμα λερώματα
 
Σαν συμπέρασμα, για τα αναλώσιμα σημεία [κρόσσια-ρέλια] του χαλιού, όλες οι πρακτικές συμβουλές καταλήγουν στην ''πρόληψη'' ώστε να αποφύγουμε την ''θεραπεία'',  που κοστίζει. Έτσι, μόλις δούμε την απαρχή σε ξήλωμα ρελιού, την σταματάμε με οποιοδήποτε πρόχειρο τρόπο & απευθυνόμαστε σε επαγγελματία, που με γρήγορη, μηδαμινού κόστους εργασία, θα το αποκαταστήσει. Το ίδιο ακριβώς, αν παρατηρήσουμε χαλάρωση των ''δεσιμάτων'' των κροσσιών.  Όσο για τα λερώματα στα κρόσσια, σε αραιά, αλλά τακτά διαστήματα [ανάλογα με την χρήση ή την περιοχή] το καθαρίζουμε τοπικά, όπως κάθε ευαίσθητο βαμβακερό η μάλλινο, ανάλογα με το υλικό των κροσσιών.  Άρα, ''δέον το προλαμβάνειν αντί του θεραπεύειν''.

Καταστήματα

Καταστήματα

(Έναντι "ΥΓΕΙΑ")
210-6231300
Ωράριο λειτουργίας:
Δε. 10:00 - 15:00
Τρ. 10:00 - 21:00
Τε. 10:00 - 15:00
Πέ. 10:00 - 21:00
Πα. 10:00 - 21:00
Σά. 10:00 - 17:00
Χάρτης Περιοχής και Οδηγίες
(και Αθανασίου Διάκου)
210-9703432
Ωράριο λειτουργίας:
Δε. 10:00 - 15:00
Τρ. 10:00 - 21:00
Τε. 10:00 - 15:00
Πέ. 10:00 - 21:00
Πα. 10:00 - 21:00
Σά. 10:00 - 17:00
Χάρτης Περιοχής και Οδηγίες
Εθν. Αντιστάσεως 74 (και Βενιζέλου)
2310-384100
Ωράριο λειτουργίας:
Δε. 10:00 - 15:00
Τρ. 10:00 - 14:00 & 17:30-21:00
Τε. 10:00 - 15:00
Πέ. 10:00 - 14:00 & 17:30-21:00
Πα. 10:00 - 14:00 & 17:30-21:00
Σά. 10:00 - 17:00
Χάρτης Περιοχής και Οδηγίες
Καλέστε μας δωρεάν στο 800-11-1922-0, για οποιαδήποτε πληροφορία γύρω από τα χαλιά!
800-11-1922-0
custserv@aion1922.com
Copyright © 2017 Αυθεντικά Χειροποίητα Χαλιά ΑΙΩΝ 1922
 

Αυθεντικά Χειροποίητα Χαλιά ΑΙΩΝ 1922: Ο κόσμος της πιστοποιημένης ποιότητας στα χειροποίητα χαλιά και κιλίμια. 

Η μεγαλύτερη και πληρέστερη συλλογή αυθεντικών χαλιών στην Ευρώπη. Χαλιά σε άπειρα σχέδια, χρώματα, αλλά κα σε κάθε πιθανή και απίθανη διάσταση.
 
Καταστήματα χαλιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, χιλιάδες αυθεντικά χαλιά ΑΙΩΝ 1922!

 

Newsletter Subscription

Εγγραφή στο newsletter μας, για όλα τα νέα του αυθεντικού χειροποίητου χαλιού!

Επισκέπτες All Time

5570463
Τώρα OnLine: 108